Pay the Artist Now! Infotour Ein Gespräch über die ersten zwei Tourstopps in Innsbruck und Klagenfurt mit Gabriel Moncayo Asan, Sheri Avraham und Michael Strasser, in: Bildpunkt #69, 2024

Pay the Artist Now! Infotour

Ein Gespräch über die ersten zwei Tourstopps in Innsbruck und Klagenfurt mit Gabriel Moncayo Asan, Sheri Avraham und Michael Strasser

This text is an edited version of a conversation we held reflecting on the first two stops of our Pay the Artist Now! Infotour in November 2023 and January 2024. I am Gabriel  Moncayo Asan sitting together with two of the three minds behind the project, Sheri Avraham from IG Bildende Kunst and Michael Strasser from Künstler:innen Vereinigung Tirol (KüVeTi). Missing today is Vasilena Gankovska (IG Bildende Kunst). The three of them developed and facilitated an amazing tour to spread and raise awareness for the work they do in the frame of Pay the Artist Now! for fair payment in fine arts.

Moncayo Asan: So, let’s get directly to the Infotour: Can you please tell me – how and why the Infotour was born?

Strasser: Ich glaube ein wichtiger Punkt ist, dass die Idee zur Tour zwei Jahre nachdem wir den ersten Leitfaden und Honorarspiegel für faire Bezahlung in der bildenden Kunst veröffentlicht hatten, kam. Das war ungefähr die Zeit, wo man gemerkt hat, es wird übernommen, auch von den Fördergeber:innen. Noch sind diese Empfehlungen keine Verpflichtung, aber es wird sehr wohl bei Förderungen als ein relevanter Punkt drauf geschaut, ob Projekte gefördert werden oder nicht. Zweieinhalb Jahre später, zum Start der Tour, gibt es schon recht viele Erfahrungswerte. Ein Grund, warum die Tour durch vier Städte in Österreich geht, ist, dass der Fair Pay Prozess an den unterschiedlichen Orten unterschiedlich weit ist und deshalb war es ein wichtiger Punkt, den Fokus auch auf andere Orte zu legen, damit der Prozess insgesamt schneller voranschreitet.

Avraham: And already during the development of our Pay the Artist Now! recommendations for basic fees we had difficulties with definitions. Since such recommendation was not existing before, we had to define for ourselves what is for example an exhibition fee and what it entails. Therefore, a tour was the important next step, and our goal with the tour is to fill knowledge gaps, foster collaboration, and establish support networks. With it we wished to create a broader base of informed individuals across Austria, facilitating personal connections for support in navigating challenges, addressing questions, resolving misunderstandings, or tackling new obstacles. Additionally, we seek to assess how the recommendations are being implemented in diverse contexts, recognizing the variations in experiences between different regions, such as Vienna and Innsbruck.

Moncayo Asan: The second stop was Klagenfurt. Sheri, since you were there could you please tell us a bit more about that – who was there, when and where was it.

Avraham: The second event took place at the end of January 2024. It was organized in collaboration with Elena Stoißer from the Interessengemeinschaft der Kulturinitiativen in Kärnten, Koroška (IG KiKK), and Franz Thalmair and Lea Lugarić from Kunstraum Lakeside. Held at the beautiful Kunstraum Lakeside gallery amidst snowcapped mountains, the two-day event featured a public evening gathering and an invitation-only workshop. While the IG Bildende Kunst typically hosts free and open events, we made an exception for this occasion. We aimed to work with individuals experienced in implementing the recommendations and sought diverse perspectives, hence curating the participant list. Additionally, we aimed to foster an intimate atmosphere conducive to productive discussions – a challenge in larger groups. Recognizing the work involved, we provided an honorarium for self-employed participants. In Kärnten, Koroška, the Fairness Process has just begun and our event served as a preparatory meeting. Our goal was to familiarize attendees with Fair Pay, share experiences, address challenges, and discuss strategies. Unlike our early encounters where understanding the problem was a hurdle, participants now benefit from several years of accumulated knowledge. Their professional readiness to engage in the process is promising, and I eagerly anticipate the outcomes.

Moncayo Asan: Would you say that there was many or any common misconceptions that people had?

Strasser: Ja! Viele! Ich glaube ein Punkt für Missverständnisse ist, auch von Seiten der Politik, dass wenn der Gap zu den Mindestempfehlungen geschlossen wird, dass wir dann am Ziel angekommen sind. In Realität sollte das aber erst der Beginn für eine fortschreitende Entwicklung sein. Was auch Teil und Inhalt unserer Tour ist, die unterschiedlichen Begriffe und ihre Definitionen, die in dieser Thematik vorkommen, genau zu erklären. Für viele Leute sind die Unterschiede – oft sind sie nur klein – gar nicht klar; wenn zum Beispiel in den Honorarempfehlungen von Künstler:innenhonorar oder Ausstellungshonorar gesprochen wird. Wir empfehlen in unserem Leitfaden Beträge für Ausstellungshonorare. Das heißt, ein Werk kommt in eine Ausstellung und der minimale Aufwand von Kommunikation, bis Verpackung, über Transport, alles was da anfällt, soll durch diesen Betrag abgegolten werden. Ein Künstler:innenhonorar ist dann nochmal etwas ganz anderes und gerade deshalb ist es wichtig, diese Begriffe aufzudröseln und den Leuten die Unterschiede wirklich aufzuzeigen.

Moncayo Asan: Regarding cultural policy, how would you say the implementation of Pay the Artist Now! affected the two regions you visited?

Strasser: Ich glaube, die Antwort auf deine Frage ist je nach Blickwinkel etwas komplex. Das Kulturbudget des Bundes hat sich zwar auch für 2024 um knapp 50 Millionen Euro auf circa 668 Millionen erhöht, sprich, es gibt mehr Geld auch für Fair Pay, aber parallel dazu werden bestehende Kulturbudgets in anderen Bereichen oft nicht mal indexiert, geschweige denn erhöht. Gerade in den letzten Jahren, durch die wahnsinnig hohe Inflation und Teuerung – sei es Gas, Strom, Mieten etc., sind es die mittelgroßen Institutionen, die sich schwer tun ihren Status Quo zu halten. Bei uns in der KüVeTi das einzige Mittel, um mit dem nicht wachsenden Budgets – abgesehen von Fair Pay-Zuschüssen – weiterarbeiten zu können, ist Programm zu streichen. Und das betrifft einen Großteil der Institutionen. Was wahrscheinlich auf dem Weg zu besserer Bezahlung der Fall sein wird, es wird weniger Projekte geben. Das muss ehrlicherweise dazugesagt werden.

Moncayo Asan: What is the future of the Infotour, what is coming up?

Strasser: Gemeinsam mit Vasilena Gankovska fahren wir Anfang April nach Graz. Am 3. April gibt es eine weitere öffentliche Abendveranstaltung im <rotor> Zentrum für zeitgenössische Kunst und am Folgetag einen weiteren Workshop für geladene Professionist:innen. Wir freuen uns sehr über die Zusammenarbeit mit den Kolleg:innen von <rotor> und der IG Kultur Steiermark. Als nächsten und vorerst letzten Stopp planen wir für Mai nach Linz zu fahren.

Avraham: Michael and I will be traveling to Linz on the 22th of May. This event marks the near conclusion of our tour, with the next step being a Vienna conference – a reflective conclusion based on the insights gathered throughout our journey. The timing of the Vienna conference is yet to be determined; we are still in the developing process. As Michael previously mentioned, one of our primary objectives for the info tour is the creation of a calculator – on the base of the information we collected from the different stops, we will build an invaluable tool aimed at simplifying our professional lives. This calculator will offer various customizable options, allowing individuals to input factors such as years of experience, familial responsibilities, insurance costs, studio expenses, and other professional overheads. We assert that these factors should be considered when determining exhibition fees, thereby ensuring fair payment for artists.

Moncayo Asan: This is really important work that you do. It is a real movement as you said. It is really letting artists to not die as poor artists and actually be able to live from their work and get paid for it fairly. So, thank you! Thank you, Michael, thank you Sheri for being here and sharing with us the experience of Pay the Artist Now! info tour.

Strasser: And thank you Gabriel.

Avraham: Thank you, Gabi.


Gabriel  Moncayo Asan ist Video-Künstler und Podcaster. Sheri Avraham und Michael Strasser sind Teil der Arbeitsgemeinschaft Pay the Artist Now!

Das Gespräch fand am 29. Februar 2024 statt. Das Gespräch zum Nachhören: Podcast (spotify)